Nieuws

‘Salessucces bij de Buren’ levert Kari’s Crackers nieuwe klanten over de grens op

Kari’s Crackers nam vorig jaar deel aan het programma ‘Salessucces bij de Buren’ en dat leverde het bedrijf uit Heino nieuwe internationale klanten op. Eigenaar Patrick Roozemond over het traject van 9 maanden: “De ondersteuning was maatwerk en dat maakte het zo leuk. Ook hebben we gebruik kunnen maken van een breed internationaal netwerk. We leerden onder andere een relevante groothandel in Berlijn kennen.”

Kari's Crackers-min.jpg

‘Salessucces bij de Buren’ is een programma voor bedrijven in Overijssel en Gelderland die willen starten met zakendoen in één van de buurlanden, waaronder Duitsland, of bestaande business in een nabije markt willen uitbreiden. Het programma wordt gedeeltelijk gefinancierd vanuit GO4EXPORT.

Data uit de praktijk

Waarom meldde Patrick zich aan voor dit programma? “Wij wilden met onze crackers naar Duitsland maar zaten met allerlei vragen, zoals: hoe zit de Duitse markt in elkaar? Kiezen we voor de reguliere supermarkt of de biologische ketens? Hoe communiceren we over ons product? De begeleiding van ‘Salessucces’ is heel praktisch. We zijn onder andere geholpen met de vertaling van etiketten en de brochure. Je krijgt geen rapport waarin staat: ‘het product heeft potentie op de Duitse markt’, nee, er werd daadwerkelijk naar winkels toegegaan, om ons product daar in de schappen te koop neer te leggen. Dat levert de beste data op. Ik hou van dat concrete. Met die gegevens konden we weer verder. Zo bleek uit de praktijk dat ons product potentie heeft in Duitsland.”

Combinatie menselijke aspect met ondernemen

Van huis uit is Patrick bedrijfskundige. Ook heeft hij jaren gewerkt als coach. Patrick: “Het menselijke aspect van coachen sprak me erg aan, maar het ondernemen miste ik. Met Kari’s komen die twee aspecten mooi samen. We zijn volop bezig met het neerzetten van ons merk en tegelijkertijd helpen we 25 mensen om hun eigen spoor te vinden.” Patricks noemt zijn werknemers bewust ‘deelnemers’. “Mensen werken minimaal 6 maanden en maximaal 2 jaar bij ons, vanuit een instelling of met behoud van uitkering. Ze doen ervaring op bij ons en kunnen doorgroeien naar een betaalde baan. Of naar een opleiding of ‘beschut’ werk.”

Op zoek naar omzet

Patrick werd door Kennispoort Regio Zwolle gewezen op ‘Salessucces bij de Buren’. Het programma is er voor zowel bedrijven die al exporteren als nieuwkomers op het gebied van export.  Waarom zette Kari’s de stap naar het buitenland? “Als sociale onderneming moet je je eigen broek ophouden, we krijgen nauwelijks subsidies. Dat hoeft ook niet maar daarom moet je wel groei realiseren en inkomen genereren. We hadden nog 50% bakcapaciteit over, dus zijn we op zoek gegaan naar meer omzet.”

Kari

De grote vraag is natuurlijk: wie is Kari? Patrick: “Kari is mijn vrouw. Ze komt uit Noorwegen en bakte al jaren crackers voor ons gezin en onze vrienden. Iedereen vindt ze lekker. Ik wilde graag weer ondernemen, toen kwamen we op het idee om de crackers te gebruiken als middel voor een sociale onderneming.” Patrick noemt zijn crackers ‘übergezond’: “Biologisch, voedzaam en lekker krokant. Met volkoren granen en zaden, en een beetje olie en zout, verder niets. Geen gist of bakmiddel, dat maakt onze cracker zo uniek.”

Ook markt verkennen in het buitenland?

GO4EXPORT is een exportprogramma voor Gelderse en Overijsselse ondernemers, gefinancierd door provincie Gelderland en Overijssel en uitgevoerd door Oost NL in nauwe samenwerking met regionale partners. Bent u ook geïnteresseerd in marktverkenning in het buitenland? Kijk dan ook eens bij het Export Accelerator Programma en Grenzenloos Ondernemen, waarvan in maart 2023 nieuwe edities van start gaan.