Nieuws

Internationaal ondernemen 2021: haal jongeren in huis

Maak je bedrijf in 2021 aantrekkelijk voor internationaal toptalent. KVK sprak 7 experts over de trends en kansen die zij zien voor volgend jaar. Medeoprichter van Picnic, Michiel Muller verwacht veel van jonge werknemers. “Dat zijn digital natives. Doe daar je voordeel mee.”

KVK

Wat is de trend bij internationaal ondernemen?

“In 2021 zal de trend van globalisering, ondanks protectionistische bewegingen in sommige landen, toch sterker worden. Vooral in de technologiesector zit ontzettend veel internationale beweging. Iedereen is op zoek naar talentvolle werknemers die het verschil gaan maken. De werknemers van nu zijn de jongeren die wereldreizen hebben gemaakt en die een internationaal netwerk hebben opgebouwd. Die via social media gemakkelijk contact met elkaar houden en net zo makkelijk in Amsterdam werken als ergens anders op de wereld. Ik vind dat een mooie ontwikkeling. Je haalt verschillende culturen binnen, met verschillende perspectieven en een frisse blik.”

“Als bedrijf moet je jezelf aantrekkelijk maken voor internationaal talent om de besten binnen te halen. Laat die talenten weten dat ze de vrijheid krijgen om nieuwe dingen te creëren en dat ze gaan werken tussen andere talentvolle collega’s. Talent trekt talent aan.”

Waar liggen de kansen?

“Door corona zijn het afgelopen jaar in hoog tempo andere structuren ontstaan, die ook internationaal mogelijkheden bieden. Kijk alleen maar naar online onderwijs. Dat was lange tijd onmogelijk, maar opeens ging elke school online lesgeven en bleek het wel te kunnen.”

“Dat is ook gebeurd bij bedrijven. Nederland was al langer vrij ver op het gebied van online technologie. Nu zijn ook andere landen in een hogere versnelling gegaan, waardoor meer mogelijkheden ontstaan. Bedrijven die inzetten op technologie gaan profiteren. Natuurlijk bestaande bedrijven als Philips en ASML, maar ook nieuwkomers als Adyen gaan een grote slag maken. In Nederland is het opleidingsniveau hoog en het ondernemerschap is goed. Er liggen dus goede kansen. De overheid stimuleert dat ook flink, met initiatieven als TechLeap, het netwerk voor starters in de technologiesector.”

Wat zijn de bedreigingen?

“De grootste bedreiging is protectionisme, kijk bijvoorbeeld naar Brexit en de gevolgen die dat kan hebben. Ook andere landen hebben de neiging hun markt te beschermen, terwijl aan de andere kant onlangs in Azië een aantal landen een internationale handelsdeal hebben afgesloten.”

“Voor techbedrijven bestaat het gevaar dat overheden verboden opleggen op het verkopen van bepaalde producten en diensten, vanuit protectionisme of vanwege veiligheidsoverwegingen. Maar daar zullen de meeste ondernemers in Nederland weinig last van hebben.”

Met welke trends moeten ondernemers zich niet bezighouden?

“Doe niet mee aan het denken dat alles weer wordt zoals het was voor corona, want dat wordt het niet. Op het terrein van Picnic, e-commerce, is veel veranderd en we worden steeds volwassener. Bovendien zijn we binnenkort de grootste retail-sector. Dat moeten we ook meer laten terugkomen in de boodschap van onze sector.”

“E-commerce biedt veel nieuwe werkgelegenheid die de moeite waard is en waar mensen zich kunnen ontwikkelen. Toch lees je nog te vaak over ‘dozen langs de snelweg waar het personeel niet naar de wc mag’. Voor zover dat al niet verzonnen is of overgenomen uit een oud artikel uit de VS, het is niet de werkelijkheid. Met Picnic hebben we middenin de coronacrisis de eerste e-commerce cao gesloten met uitstekende voorwaarden. Het wordt tijd voor een positiever beeld en wij moeten als industrie onze verantwoordelijkheid nemen dat beter uit te dragen.”

Michiel Mullers ultieme tip

“Het afgelopen jaar zijn nieuwe patronen ontstaan, zoals op het gebied van online, robotisering. Dit zijn allerlei nieuwe technieken die een enorme vaart namen. Kijk wat je daarmee kan, welke mensen je nodig hebt, hoe je je data gaat organiseren. Die ontwikkelingen gaan zo hard, daar moet je bij aanhaken. Anders gaat het aan je voorbij. Luister dan ook goed naar jonge mensen in je bedrijf. Die hebben frisse ideeën, die komen uit zo’n andere achtergrond. Dat zijn digital natives. Doe daar je voordeel mee.”

Plan de campagne

“Wij merken bij Picnic dat consumenten duurzaamheid door meer gaan waarderen. Of het nu gaat om het verkopen van vleesvervangers, onze elektrische vloot van bezorgwagens of het tegengaan van verspilling. Dat is een trend die de jongere generatie zeker oppakt en waar wij in voorop lopen. Daarnaast willen we volgend jaar uitbreiden naar een ander buitenland, nadat we 2 jaar geleden al in Duitsland zijn begonnen. Het is nog niet duidelijk welk land het wordt, we zijn druk aan het onderzoeken en voorbereiden. De ambitie is om volgend jaar die knoop door te hakken.”