Nieuws

Duitslandcafé geeft nieuwe inzichten en contacten

Op 16 mei organiseerden GO4EXPORT-partners Evofenedex en MKB Trade Office een Duitslandcafé. Gastlocatie was Schoneveld Breeding uit Wilp. Op het programma stond naast een presentatie en rondleiding door de gastheer ook diverse sprekers op het gebied van zaken doen met Duitsers. Agrofood makelaar Jochem Wolthuis trapte af met een presentatie over zijn ruimte ervaring op de Duitse (food)markt. Daarna volgenden in deelsessies presentaties over (Digitale) marketing & sales op de Duitse markt, het maken van een exportplan en belangrijke juridische zaken die je als ondernemer moet weten als je zakendoet of gaat doen in Duitsland.

Evofenedex

Rondleiding gastbedrijf

Je hebt in onze mooie regio Stedendriehoek veel prachtige bedrijven die bij het grote publiek onbekend zijn. Familiebedrijf Schoneveld is zo’n bedrijf. Direct bij aankomst al voelden de gasten van het Duitslandcafé al: “dit is een bijzonder bedrijf!”. Na de hartelijke ontvangst met koffie en wat lekkers nam directeur Peter van de Pol de aanwezigen mee over zijn bedrijf. Schoneveld Breeding is specialist in het veredelen van bloeiende potplanten zoals Cyclamen, Primula, Ranonkel en Campanula. Het bedrijf is met ruim 350 medewerkers in Nederland (200) en Tanzania (150) een prominente wereldspeler. Klanten in ruim 60 landen worden dagelijks voorzien van zaden. Op jaarbasis zijn dit zo’n 200 miljoen zaden. Na de boeiende presentatie volgde een rondleiding door het bedrijf. Hoewel het bedrijf bestaat sinds 1930 is de huidige locatie erg jong (2019). Het was fantastisch om te zien hoe doordacht alles op gebied van duurzaamheid is toegepast. Vele vragen werden gesteld en deskundig beantwoord.

Duitsland schept op

Dit is de titel die Jochem Wolthuis aan zijn boek heeft meegegeven. In dit boek heeft Jochem zijn ruim 25 jaar aan ervaring met het werken op de Duitse foodmarkt gebundeld. Jochem is een begenadigd spreker en nam alle aanwezigen mee op de overeenkomsten en vooral de verschillen tussen de Nederlandse en Duits (food)markt. Duitsland is een belangrijke importeur met betrekking tot voedsel, het importeert 80% van alle fruit en 70% van alle groenten. Nederland is daarbij een zeer belangrijke toeleverancier. Volgens onderzoek is Nederland zelf het liefste land waarmee Duitsers zakendoen. Toch zijn er zaken waarbij je rekening mee moeten houden. Jochem stipt daarbij vele praktijkvoorbeelden aan die de aanwezigen erg aanspreken. Aan het einde volgt een online quiz en winnaar nam het boek “Duitsland schept op” in ontvangst. Wil je dit boek ook ontvangen? Surf dan naar Duitslandscheptop.nl.

Met een exportplan kom je verder

Michel Disselhorst nam de deelnemers in zijn workshop mee in het maken van een exportplan. Uit onderzoek blijkt dat vier op de vijf ondernemers die exporteren daar helemaal geen plan voor heeft. Dit is eigenlijk best schokkend, men doet dan eigenlijk maar wat, waarbij export aan het toeval wordt overgelaten. Zonde en ook onnodig. Zo moeilijk is het maken van een exportplan niet. Michel nam de aanwezigen mee hoe je in zeven stappen tot een praktisch exportplan kan komen. Elke stap wordt door Michiel met voorbeelden toegelicht tot en met de laatste stap de financiën. Dit wordt nog wel eens vergeten en belangrijk is te weten dat je in het eerste jaar vooral aan het zaaien bent. Als je te snel tot zaken wilt komen in Duitsland wordt dat vaak niet gewaardeerd. Leer geduld te hebben en daarbij hoort ook de gezegde dat de kosten voor de baat uit gaan. Met een juiste voorbereiding en hulp van overzeese posten bij de uitvoering maak je de kans op succes een heel stuk groter!  Ook goed om te weten is dat het RVO je ook met subsidies helpen bij het opstellen en uitvoeren van je exportplan.

Juridische zaken worden vaak onderschat

Nicki Welchering van Rechtsanwalt Alpmann Fröhlich verzorgde de workshop over juridische zaken. Bijzonder is dat bij dit Nederlandse Duitse advocatenkantoor tien Nederlandstalige Duitse advocaten en ook twee Nederlandstalige Duitse notarissen werken. Tezamen vormen zij de Dutch Desk. Juridische zaken wordt door de Nederlandse ondernemer snel onderschat bij het zaken doen met de Duitsers. Hierbij komt ook een belangrijk cultuurverschil tussen Duitsers en Nederlanders om de hoek kijken. Nederland is een handelsland en gewend daarbij een zekere mate van risico te lopen. Duitsland is een industrieland dat een hekel heeft aan risico’s en dit vooral zo veel mogelijk afgedekt wenst te zien. Hou hier rekening mee anders is het zeer lastig zaken doen met Duitsers. Nicki is één van de tien Nederlandstalige advocaten en in accentloos Nederland legt hij geduldig de belangrijkste verschillen in zaken- en arbeidsrecht uit. Dit is vaak wezenlijk anders dan in Nederland. Uit het feit dat tijdens zijn workshop de aanwezigen driftig aantekeningen maakten en na afloop visitekaartjes uitwisselden kun je afleiden dat Nicki veel belangrijke zaken aantipte die voorwaarden schept om succesvol te zijn zonder veel onnodige kosten.

(Digitale) Marketing en sales zaken doen op de Duitse markt

Geddy van Elburg van IONMOON is sinds het ontstaan van het Internet gespecialiseerd in het internationale marketing en analyse. Daarbij heeft ze veel aandacht voor de verschillende culturen en hoe je deze verschillen in het zakendoen overbrugt. Voor deze bijeenkomst ging Geddy in op het zakendoen in Duitsland, waar ze ruime ervaring heeft. Van Marketing, acquisitie tot sales: de hele reis moet je afstemmen op het Duitse publiek, zowel in de B2C als de B2B markt. Nederlanders nemen meer risico dan Duitsers. Als je daar in je marketing geen rekening mee houdt, bereik je je publiek niet. Je website vertalen is dan ook geen goed begin, maar laat deze herschrijven, vanuit het Duitse cultuurperspectief.

Duitsland is een groot land. Maak vooraf een goede marketingstrategie en -plan om te voorkomen dat je voor te hoge kosten komt te staan. Je kunt controleren of Duitsers je website goed bezoeken en of je marketinginspanningen aanslaan. Door segmenten te maken in je analysetools, kun je de verschillen met bijvoorbeeld de Nederlanders ontdekken. Waar haken de Duisters op je website af? Heb je wel alle informatie die men in Duitsland nodig heeft op je site? Heb je voldoende diepgang in de productinformatie? Of blijft het allemaal wat vaag? Door je analysetool (bijv Piwik) te gebruiken krijg je hier antwoorden op en kun je verbeteringen aanbrengen.

En natuurlijk zijn er ook digitaal juridische aspecten. Zorg dat je deze kent en je website voldoet aan alle juridische eisen. Het Impressum ontbreekt toch nog steeds op veel Duitse sites van Nederlandse bedrijven. Wil je vindbaar zijn in Duitsland? Denk dan ook aan de domeinnaam. Met de domeinnaam Bedrijfsnaam.nl/de ben je heel goed vindbaar voor Duitstaligen in Nederland; met Bedrijfsnaam.de ben je goed vindbaar in Duitsland.

Meer weten?

Na afloop van de workshops was er nog de gelegenheid om over het vele besprokene na te praten en ook met elkaar na te praten. Wil je (meer) zakendoen met Duitsland en kon je niet bij het Duitslandcafé zijn? Geen probleem, we komen dan naar je toe. Stuur ons een email naar mkok [at] mkbtradeoffice [dot] nl en een afspraak is snel gemaakt. We helpen al veel mkb-ondernemingen kunnen helpen aan succes op de Duitse markt en helpen je graag om daar nog succesvoller in te worden.