Bedrijfsprofielen

Autobedrijf Hoog Stoevenbeld

Autobedrijf Hoog Stoevenbeld

Aan de rand van Deventer is een autobedrijf gevestigd van waaruit Gerbert Hoog Stoevenbeld al jaren tweedehands auto´s exporteert. Auto´s die Gerbert opkoopt op veilingen of die via particulieren worden aangeboden. Een bedrijf dat van ‘handjeklap - naar internet’ zijn goederen aanbiedt aan de consument. Gerbert vertelt; “Ik heb weinig last gehad van de crises de afgelopen jaren. We zagen wel een daling in het aanbod van tweedehandsauto´s. Mensen waren meer geneigd hun auto langer te houden of gingen voor een nieuwe, kleine auto".

Gerbert is automonteur vanaf zijn zestiende en werkte bij verschillende autobedrijven. In 2000 nam hij de zaak van zijn vader over. Een omgebouwde boerderij met een park aan verzorgde wagens gereed voor de verkoop. De prijzen variëren en gaan tot ongeveer 10k. Bij inkoop maakt hij gelijk een inschatting of de auto hem wat kan opleveren op de Europese of de Afrikaanse markt. Na een inspectie op de brug, volgt de APK-keuring, zodat de auto voor de Nederlandse markt beschikbaar is.

Export Ambitie

Het exporteren van auto’s is gaandeweg ontstaan. Vanaf 2000 werd de vraag van tweedehandsauto’s uit Oost-Europese landen groter. Een nieuwe markt waar hij is ingestapt. Veel personenwagens en busjes zijn de afgelopen jaren geëxporteerd naar Polen, Oekraïne en andere Oost-Europese landen. De openstelling van de Europese grenzen heeft mede bijgedragen aan de bloei van zijn bedrijf. Ook naar Afrikaanse landen wordt een grote diversiteit aan auto’s geëxporteerd. Gerbert: “Maar wel de landen waarin rechts gereden wordt!” Afhankelijk van het staatsbestel in een Afrikaans land ziet Gerbert de vraag dalen of stijgen. Een markt die ook zijn onzekerheden kent, maar waar het ene land wegvalt, komt er een nieuw land voor in de plaats. Hoog Stoevenbeld verzorgt voor particulieren ook de papierwinkel voor het exporteren van een auto. Met een afmelding, een vrijwaringsbewijs en een eventuele verzekering heeft een klant een wit kenteken en vijftien dagen de tijd om de auto naar het land van bestemming te transporteren of er zelf heen te rijden.

Exportlanden

Europa: België, Duitsland, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Estland, Frankrijk, Hongarije, Letland, Litouwen, Polen, Roemenië, Servië, Tsjechië. Daarbuiten: Benin, Georgië, Ghana, Guinee, Jordanië, Libië, Oekraïne, Marokko, Moldavië, Nigeria.