Regionale hulp voor zakendoen in Duitsland

Bron: Duitslandnieuws

Waar moet je beginnen als je als ondernemer de Duitse markt op wilt, of wie kan je verder helpen als je tegen lastige of onverwachte problemen aanloopt als eenmaal bent begonnen met zakendoen in Duitsland?

ROM’s

In diverse provincies zijn er Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen actief. Deze zogenaamde ROM’s moeten de regionale- en lokale economie verstevigen. Gezamenlijk hadden de verschillende ROM’s in Nederland in 2014 630 miljoen euro beschikbaar.

De ROM’s investeren met name in innovatieve en snelgroeiende bedrijven uit hun regio. Ze verstrekken risicokapitaal aan ondernemers en kunnen zelfs aandeelhouder worden. Voor een aantal ROM’s betekent dit ook dat ze op diverse manieren ondernemers helpen bij het internationaliseren. Er bestaan verschillen in budget per regio. Ook de aanvragen om in aanmerking te komen zijn verschillend.

Oost NL

Gelderland en Overijssel

Van de verschillende ROM’s is Oost NL samen met InnovationQuarter (Zuid-Holland) het meest expliciet in het aanbod voor ondernemers die willen internationaliseren en daarbij hulp gebruiken.

  • Exportprogramma GO4EXPORT is een initiatief van de provincie Overijssel om mkb’ers te stimuleren bij hun exportplannen en wordt uitgevoerd door Oost NL samen met diverse partners. Mogelijk via GO4EXPORT:
    • Economische missies
    • E-commerce QuickScan
    • Onderzoeksopdrachten
    • Duitsland agenda
    • China Office Overijssel
  • Oost NL is betrokken bij begeleiding bij beursbezoeken en handelsreizen naar verschillende landen, zoals Duitsland, China en de Verenigde Staten.
  • Medewerkers geven advies over wet- en regelgeving in de nieuwe afzetmarkt, inzicht in regelingen waarvan ondernemers gebruik kunnen maken, of het vinden van betrouwbare (buitenlandse partners).
  • Ook helpen medewerkers bij uit uitzoeken of ondernemers recht hebben op financiering uit verschillende EU-fondsen. Via Europese innovatieprogramma’s is er bijvoorbeeld geld beschikbaar voor haalbaarheidsstudies, de verbetering van prototypes of onderzoek om bijvoorbeeld marktkansen te vergroten.
  • Oost NL doet actief aan matchmaking tussen buitenlandse bedrijven en kennisinstellingen, innovatiecentra en bedrijven in de regio om elkaars technologie en kennis te delen of gezamenlijk verder te ontwikkelen.

InnovationQuarter

Zuid-Holland

De ontwikkelingsmaatschappij van Zuid-Holland noemt internationalisering als één van de kerntaken.

  • InnovationQuarter heeft op specifieke thema’s Soft Landing Programma’s met andere regio’s. Bedrijven kunnen daarbinnen voor langere tijd de product-market match ‘testdraaien’ in een nieuwe markt.
  • Met partnerorganisaties organiseert Zuid-Holland reizen in binnen- en buitenland, onder andere handels- en innovatiemissies naar geselecteerde markten. Voorbeeld is de innovatiemissie afgelopen jaar naar Zuid-Duitsland:

BOM

Brabant: Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM)

Hoewel het niet met grote letters op de homepage staat, is de ontwikkelingsmaatschappij van Brabant wel degelijk erg actief op dit terrein.

NOM

Groningen, Friesland en Drenthe: Investerings- en ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland

  • Voor de NOM is het Smart Industry fieldlab ‘Region of Smart Factories’ (RoSF) een belangrijke manier om bedrijven uit de regio internationaal op de kaart te zetten. Op de afgelopen Hannover Messe presenteerde het noorden zich als regio van slimme fabrieken.
  • De NOM richt zich de komende jaren nadrukkelijker op het leggen van contacten in Duitsland

LIOF

Limburg: NV Industriebank LIOF (Limburgs Instituut voor OntwikkelingsFinanciering)

  • De LIOF verstrekt via MKB Leningenfonds leningen voor mkb’ers die willen groeien. Dat kan een groei om te internationaliseren zijn

Grote steden

Niet in alle regio’s of provincies hebben een ROM met als taak om ondernemers te helpen bij het internationaliseren. Diverse grote steden doen dit zelf.

Amsterdam

Utrecht

  • Utrecht trekt samen met Amsterdam en Amersfoort op om de banden met Duitsland aan te halen.
  • Ondernemers kunnen met interessante business cases aankloppen bij Economic Board Utrecht

Rotterdam

  • De stad Rotterdam heeft Duitsland aangemerkt als belangrijkste land voor de haven en handel van Rotterdam. Om de verdere ontwikkeling van onder andere de Betuwelijn voor elkaar te krijgen, is er een permanente dialoog met Duitsland nodig. “Er zijn regelmatige bestuurlijke contacten met Bond, Länder, met name Noordrijn-Westfalen, Berlijn en Hamburg en steden langs de Rijn.
  • Contact met Duitsland verloopt vooral via de Rotterdamse partners, met name gemeente, Havenbedrijf, RPPC en Rotterdam Partners.
  • Er is een stedenband met Keulen
  • Het Rotterdamse Havenbedrijf heeft een eigen Duitslanddesk en er zijn permanente vertegenwoordigers in Ludwigshafen en München.

Den Haag

Ambassadenetwerk in Duitsland

Of je nu ervaring hebt met zakendoen in Duitsland, of je staat nog helemaal aan het begin van je zoektocht. Via dit netwerk kan je rekenen op onafhankelijk advies over het betreden van de Duitse markt, in welke fase je ook zit.